Webinar: Natur og grønne uderum under COVID19

Webinar d. 9. december kl. 13:00 til 15:00
Medlemsarrangement – Gratis for medlemmer af Park- og Naturforvalterne

Natur og grønne uderum under COVID19

TILMELDING HER: GRATIS FOR MEDLEMMER AF PARK- og NATURFORVALTERNE

Adfærd og brug af natur, grønne områder og parker har ændret sig i tiden med COVID19 . Undersøgelser viser, at flere er udendørs flere dage og at de også er ude i længere tid. De fleste er udendørs i nærheden af bopælen, men flere vælger også at transportere sig længere til natur og grønne områder. Og i det hele taget viser undersøgelser, at der er er der en generel stigning i leg, fysisk udfoldelse og rekreative aktiviteter i det offentlige rum i forlængelse af COVID19 .

Park- og naturforvalterne oplever udviklingen og forandringerne på nærmeste hold. På den ene side giver de nye vaner
mere slid, mere drift og mere affald. Nye brugergrupper flytter også udendørs. De laver hærværk og skaber nogle steder konflikter og utryghed. På den anden side illustrerer interessen og den ændrede adfærd i fuld skala de potentialer og muligheder, som naturen og de grønne uderum har i forhold til rekreation, sociale mødesteder m.m. Måske kan dette være en tiltrængt påmindelse om, at der i budgetlægningen og de politiske prioriteringer skal værnes om og udvikles på de grønne faciliteter. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at vi som faggruppe tager pulsen på betydningen af forandringerne og finder inspiration til at udvikle med afsæt i erfaringerne.

På webinaret den 9. december sætter vi fokus på disse spørgsmål:

  • Hvordan har adfærden ændret sig under COVID19 og kan vi bruge erfaringerne i den fremtidige planlægning og drift?
  • Er der design og indretning af uderum, der er ”smarte” og giver mere kapacitet og bedre brugeroplevelser?
  • Er der udviklet nye driftsrutiner, som effektivt håndterer den øgede anvendelse af byens rum?
  • Og kan vores viden om adfærd og design bruges til at fastholde interessen, når verden igen bliver normaliseret

PROGRAM – under opdatering

Byrum og Byliv under COVID 19

Ved direktør Liselott Stenfeldt, Gehl Innovation
Gehl har undersøgt hverdagslivet under Covid-19 og har haft 60 registranter ude i fire byer for at forstå, hvordan vores gader og offentlige rum, vores parker og legepladser er vitale steder og tjener helt basale behov for mennesker i denne helt ekstraordinære situation. Vi høre om undersøgelsen og drøfter, hvad vi kan tage med til arbejdet med byrum og grønne områder.

Udendørsaktiviteter under Covid-19

Ved Søren Præstholm og Anton Stahl Olafsson fra forskergruppen Natur, Parker og Friluftsliv ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, KU

Et forskerhold har undersøgt, hvordan friluftslivet blandt borgerne i København blev påvirket af nedlukningen af samfundet i foråret 2020, og hvordan det adskiller sig fra tiden før Covid-19 pandemien. Undersøgelsen er baseret på svar fra ca. 5.000 københavnere fra borgerpanelerne i fem bydele. Den giver et unikt indblik i hverdagsnaturen og dens lokale betydning for borgerne i København. Resultaterne formidles gennem rapporter om hver bydel – foreløbigt er rapporten om Brønshøj-Husum udkommet og Bispebjerg-rapporten er lige på trapperne. Søren Præstholm giver eksempler på resultaterne fra disse områder. Viden kan eksempelvis bruges aktivt i forbindelse med renovering og udvikling af natur, parker og andre grønne områder eller helt nye tiltag i et konkret projektområde. Undersøgelsen indgår i et nordisk forskningssamarbejde og et PhD-projekt på KU.

Grønnere skolegårde i Herlev
Ved landskabsarkitekt Kirsten Høi og anlægsgartner, teamleder Kenneth Wolfram, Ok Nygaard 
Coronakrisen har vist, at skolernes udearealer er en vigtig ressource, når der er pres på skolens indendørs faciliteter på grund af afstandskrav. Herlev kommune er sammen med Danske Anlægsgartnere, Roskilde Tekniske Skole og OK Nygaard partnere i et projekt med udvikling af skolegårde som udendørs undervisningsrum. Projektets formål er at fremme brugen af skolernes egne uderum som arena til læring. Forskning inden for udeskole har vist, at udendørs undervisning har mange positive effekter på elevernes læring og velfærd. Blandt andet bidrager det til at øge elevernes fysiske aktivitet og har positiv effekt på elevernes sociale relationer. Fra en faglig synsvinkel er det dokumenteret, at elevernes nysgerrighed bliver stimuleret ved udendørs undervisning, og at det udvikler deres undersøgende og praktiske evner.

Byrumsanalyse i et COVID19-perspektiv

Ved Karen Bundgaard, Urban Landskabsingeniørstuderende ved Københavns Universitet, Skovskolen

COVID19 stiller nye krav til vores brug af og behov for offentlige udearealer. Hvordan kan vi sikre, at byens rum lever op til de nye og omfattende sundhedsmæssige sikkerhedskrav? Karen taler med udgangspunkt i et nyligt afleveret bachelorprojekt.

TILMEDLING HER: GRATIS FOR MEDLEMMER AF PARK- OG NATURFORVALTERNE